Margherita Spiluttini

Anfangs war es die medizinische Fotografie, mit der sich Margherita SPILUTTINI beschäftigte. Ab Mitte der 1970er Jahre begann sie dann die Arbeit mit einer Kamera.
Durch den Architekten Adolf Krischanitz kam SPILUTTINI zur Architekturfotografie. Am bekanntesten aus der frühen Zeit sind ihre Aufnahmen der 300 Bauten des ersten Wiener Architekturführers in Buchform. In diesen Bildern entwickelt sie erstmals konsequent ihre außergewöhnliche Bildästhetik, diesen atmosphärischen Blick, der die Bauten im Leben verankert. Sie fotografiert nur bei natürlichem Licht, greift nicht in das Motiv ein. „Ich habe immer das persönliche Foto gesucht, aber was ist das?“ fragt sich die Künstlerin. Sie fotografiert mit der Plattenkamera, also mit auf dem Kopf stehendem Bild, und schwarzem Tuch: „Es ist ein intimer Raum, in dem ich mit diesem Ausschnitt der Welt alleine bin und alles sehe, was hier zusammenkommt.“
Bevorzugte Motive sind Orte des Übergangs, Stiegenhäuser, Brücken, Durchgänge. Diese Orte spiegeln das Leben in seiner verdichteten Kurzfristigkeit und auch Zufälligkeit wider. Hier findet SPILUTTINI auch ihre Antwort auf die Suche nach dem „Persönlichen“ in der Fotografie: Durch den gewählten Bildausschnitt fügt die Künstlerin dem zentralen Bildmotiv etwas hinzu, was nur das Auge der Kamera sah. Dadurch sehen wir eine Welt, die nicht sachlich sein will, sondern in einem emotionalen Moment verdichtet ist. Darum haben diese Bilder nicht nur mit der Architektur, sondern viel mehr mit dem Dasein zu tun.
(zit.n.Sabine B. Vogel, 2011)



Initially it was medical photography that interested Margherita SPILUTTINI from a professional standpoint. From the mid-1970s on, she then began capturing moments of her life with a camera.
It was the architect Adolf Krischanitz who led SPILUTTINI to architectural photography. Her shots of the 300 buildings featured in Vienna’s first architecture guide in a book format are the best-known works here. In these photographs she first consistently developed her extraordinary pictorial aesthetics, this atmospheric gaze that anchors the buildings in real life. She only photographs in natural light, refraining from intervening in the motif, not adding or removing anything. “I have always sought out the personal photograph, but what is it?” the artist asks. Her pictures are shot using a plate camera, that is to say with the picture shown upside down and covered by a black cloth. “It is an intimate space in which I am alone with this segment of the world and see everything that comes together here.”
One of her favorite motifs are transitional places. Stairwells, bridges, passageways. These places reflect life in its condensed fleetingness and contingency. Here SPILUTTINI also finds her answer to the search for the “personal” in photography. Through the selected picture detail the artist adds something to the central pictorial motif only seen by the eye of the camera. This way we see a world that does not seek to be objective but is rather compressed in an emotional moment. For this reason this imagery does not just have to do with architecture but much rather with existence.
(Sabine B. Vogel, 2011)

Biography

Margherita SPILUTTINI, born in Schwarzach, Austria in 1947, lived and worked in Vienna until her death in 2023. In 2006, the artist was awarded the Austrian Cross of Honor for Science and Art. 2000 to 2002 Visiting professor at the University of Artistic and Industrial Design, Linz. 1998 to 1999 Lectureship at the University of Applied Arts, Vienna.


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