Die Spannung in den Arbeiten von Juergen TELLER ergibt sich aus der Reibungshitze zwischen dem Glamour, der anrüchigen Faszination oder der hermetischen Unzugänglichkeit einer Person / einer Situation / einer Landschaft mit den schrägen, desillusionierenden Inszenierungsstrategien des Fotografen, die in der Entzauberung wieder neue Illusionen schaffen, respektive neue existentielle Schichten freilegen. Seine Fotografien, in denen Filmstars wie Charlotte Rampling oder Beatrice Dalle wie Figuren in einem Tableau vivant inszeniert werden und Mensch und Materie zu einem Ensemble – man könnte mit Deleuze/ Guattari auch sagen: zu einem organlosen Körper – verschmelzen, sind mittlerweile längst emblematisch. (Thomas Miessgang, Jänner 2018)
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The tension in Juergen TELLER’s works stems from the friction between the glamor, the shady appeal or the hermetic inaccessibility of a person / a situation / a landscape – in conjunction with the photographer’s weird, disillusioning staging strategies. In the resulting disenchantment new illusions are created, new existential layers emerge. His photographs in which film stars such as Charlotte Rampling or Beatrice Dalle are staged like figures in a tableau vivant and man and matter merge to form an ensemble – you could even say, in the words of Deleuze/Guattari, a body without organs – have long since become emblematic. (Thomas Miessgang, January 2018)
Biography
Juergen TELLER was born in Erlangen, Germany in 1964 and studied at the Bayerische Staatslehranstalt für Photographie in Munich, Germany. He lives and works in London.