Joseph KOSUTH ist einer der Pioniere der Konzept- und Installationskunst, der in den 1960er Jahren sprachbasierte Werke und Strategien der Aneignung einführte. In seinem Werk hat er sich immer wieder mit der Produktion und der Rolle von Sprache und Bedeutung in der Kunst auseinandergesetzt. Es findet stets ein Prozess der multiplen Transformationen statt: Literatur wird zu Material wird zu Kunst wird zu philosophischer Interrogation. Ein Leitsatz von Joseph KOSUTH lautet, dass Künstler mit Bedeutungen arbeiten und nicht mit Form und Farbe: „Bei der Herstellung von Bedeutung (welche ebenso das Auslöschen oder die Aneignung schon bestehender Bedeutung beinhaltet) hat der Künstler die Freiheit, alles zu verwenden, was schon in der Welt vorhanden ist.“ (Thomas Miessgang, Wien 2023)
— Joseph KOSUTH is one of the pioneers of Conceptual art and installation art, initiating language based works and appropriation strategies in the 1960s. His work has consistently explored the production and role of language and meaning within art. A process of multiple transformations always takes place: literature becomes material becomes art becomes philosophical interrogation. A governing principle of Joseph KOSUTH is that artists work with ideas and not with form and colour: “With the creation of meaning (which equally implies the extinction or the appropriation of already existing meaning), the artist has the freedom to use everything that is already available in the world.” (Thomas Miessgang, Vienna 2023, translated by Sarah Cormack)
Biography
Joseph KOSUTH , 1945 born in Toledo, Ohio, USA. Educated at the Cleveland Institute of Art, 1963 to 1964 as well as The School of Visual Arts, New York City, 1965 to 1967 and the New School for Social Research, New York, (anthropology and philosophy) 1971 to 1972. He lives and works in New York and Venice.