Die rumänische
Künstlerin LIA PERJOVSCHI beschäftigt sich in ihren Arbeiten mit der
Sammlung, Archivierung, Strukturierung, Distribution und Vermittlung von
Wissen aus Gesellschaft, Politik und Kunst. Dabei dient ihr eigener
biographischer Hintergrund (ihr Leben unter der Diktatur von Ceauşescu)
als Grundlage ihres spezifischen künstlerischen Ausdrucks, der immer
auch eine politische Aussage beinhaltet.
LIA PERJOVSCHI hat sich auf diese
besondere Arbeitsweise direkt nach der rumänischen Revolution 1989
spezialisiert, um bis zu dieser Zeit nicht verfügbare Inhalte und deren
Zusammenhänge zu kommunizieren. Bereits 1987 hatte sie das „Contemporary
Art Archive“ CAA gegründet: „CAA is a space for contemporary art, an
information centre, a place for alternative art education, an
interdisciplinary meeting point, an organic, flexible, ongoing process, a
context in motion, a museum in files“. Seit 1991 präsentieren sie und
ihr Partner DAN PERJOVSCHI in ihrem gemeinsamen Atelier das „Open
Studio“: eine frei zugängliche Archivsammlung von Materialien zur
internationalen zeitgenössischen Kunst und Kunsttheorie.
A. Nollert, 2006
DAN PERJOVSCHI ist ein Zeichner, ein
markiger, witziger Kommentator sozialer und politischer Ereignisse und
des zeitgenössischen Kunstsystems, dem er sehr kritisch gegenübersteht.
Seine Zeichnungen sind ephemer und temporär: sie werden entweder für
eine Zeitung gemacht und damit nur für den Tag oder auf die Wände von
Ausstellungsräumen gezeichnet. Die Komplexität seiner Arbeit ist im
politischen Engagement begründet. Er arbeitet seit dem Ende des
kommunistischen Regimes für die oppositionelle Zeitschrift “22” und für
„Contrapunct“ als politischer Illustrator und Artdirektor.
Die Gegenüberstellung der Arbeiten von
LIA und DAN PERJOVSCHI erzeugt ein Spannungsfeld, das die Bedeutung der
beiden Positionen deutlich zum Ausdruck bringt: die archivarische,
historische und gleichzeitig statische aber auch dynamische
Dokumentation als Suche und Unterstreichung einer Identität – der
rumänischen, der osteuropäischen –, die durch das CAA entsteht. Und
gleichzeitig das Vergängliche, Temporäre, Kurzfristige oder Flüchtige,
Banale oder Alltägliche, das die grundsätzliche Bedeutungslosigkeit des
Individuums in unserer Welt hervorhebt.
Bereits 1994 zeigte die Christine
König Galerie Arbeiten von LIA PERJOVSCHI, die im gleichen Jahr auch
„Fünf Fenster“ für die Kunsthalle am Karlsplatz gestaltete. Zahlreiche
Ausstellungen beider Künstler: u.a. Tate Modern London, Centre Pompidou
Paris, MoMa New York, Walker Art Center Minneapolis, Moderna Galerija
Ljubljana, Moskau Biennale.
Wir freuen uns, erstmals DAN und LIA
PERJOVSCHI gemeinsam und umfassend zeigen zu können. LIA präsentiert
ihre „Maps of Impressions“ als Erweiterung und Vervollständigung eines
seit 1999 initiierten Projektes; DAN erweitert mit malerischen und
zeichnerischen Mitteln den Galerieraum auf die Straße hinaus, wodurch
sich zusammen mit einer Dia-Show seiner Zeichnungen und einem
Wien-Tagebuch sein persönlicher Atlas manifestiert.
The work of the
Romanian artist LIA PERJOVSCHI focuses on the activities of collecting,
archiving, structuring, distributing and mediating a variety of
knowledge about society, politics and art. Her life under the Ceausescu
dictatorship has greatly influenced her work and forms the basis of her
special mode of artistic expression, which always includes some
political relevance.
LIA PERJOVSCHI started to make this
particular approach her speciality in the aftermath of the Romanian
Revolution in 1989, in order to communicate information about various
things which had been forbidden during the dictatorship, and to show how
they were interconnected. In 1987 she founded the “Contemporary Art
Archive”, CAA. “The CAA is a space for contemporary art, an information
centre, a place for alternative art education, an interdisciplinary
meeting point, an organic, flexible, ongoing process, a context in
motion, a museum made of files.” In their mutual studio called “The Open
Studio”, LIA and her partner DAN PERJOVSCHI present a freely accessible
archive that constitutes a collection of international contemporary art
and related theory.
DAN PERJOVSCHI is an excellent
draughtsman, as well as a pithy and witty commentator on major and minor
social and political events, and on the contemporary art system. His
drawings are ephemeral and temporary: they are either drawn for
newspapers, which means that they are seen just for one day, or else
they are painted on the walls of exhibition premises, only to be
whitewashed over once the show closes. The key to understanding the
complexity of PERJOVSCHI’S work lies in his political engagement. Ever
since the fall of the Communist regime, DAN PERJOVSCHI has worked as a
political illustrator and art director for “Contrapunct” and the
oppositional magazine “22”.
In contrasting the work of LIA and DAN
PERJOVSCHI, an intense atmosphere is produced which clearly displays
the significance of both positions: on the one hand, the archival,
historical, yet equally static and dynamic work of documentation, viewed
as a quest for the artists’ Eastern European, and more specifically
Romanian, identity and as a way of underlining that identity – all of
which is accomplished by the CAA; on the other hand, the transient,
temporary, short-lived nature of everyday life, its fleetingness,
banality and mundanity emphasising a fundamental meaninglessness of the
individual in our society.
The Christine König Galerie showed
works by LIA PERJOVSCHI in 1994, and in the same year LIA staged the
exhibition “Fünf Fenster” for the Kunsthalle at Karlsplatz. The artists
have had numerous exhibitions, including shows at Tate Modern London,
Centre Pompidou Paris, MoMa New York, Walker Art Center Minneapolis,
Moderna Galerija Ljubljana, as well as Moscow Biennale.
We are very pleased to show a combined and comprehensive exhibition of
DAN and LIA PERJOVSCHI’s work for the very first time. LIA is presenting
“Maps of Impressions”, the extension and completion of a project that
was originally initiated in 1999. In his application of drawing and
painting techniques, DAN goes beyond the usual scope of the gallery and
out onto the street, creating his own personal atlas by means of a
slide-show of his drawings and a “Vienna Diary”.