is my territory. | curated by MONICA BONVICINI

MONICA BONVICINI | CÄCILIA BROWN | GABRIELE EDLBAUER | JULIA HOHENWARTER | KRIS LEMSALU | ISA ROSENBERGER | MARUŠA SAGADIN | TONI SCHMALE | STEFANIE SEIBOLD | SOFIE THORSEN | ASTRID WAGNER | ANNA WITT

Die von Monica Bonvicini kuratierte Ausstellung is my territory. umfasst den zeitlichen, räumlichen sowie inhaltlichen Grundriss ihrer 10jährigen Tätigkeit als Professorin für Performative Kunst & Bildhauerei an der Akademie der bildenden Künste Wien.

Bereits 2003 fand die Ausstellung Break it/Fix it von Monica Bonvicini und Sam Durant an der Wiener Secession statt. Eines dieser kollaborativen Werke wird neben den Arbeiten der Künstlerinnen zu sehen sein, mit denen Monica Bonvicini über die Jahre zusammengearbeitet hat.is my territory.This is how space begins, with words only, signs traced on the blank page. Auf dem Zettel steht: “Wenn du die Tür öffnest, ist gleich links der Lichtschalter”. Vorne, hinten, rechts, links, oben, unten. Wie alle Galerien war auch diese hier sehr licht. Großzügig angelegt. Glasfront zur Straße hin. Blick nach draußen durch die Raumflucht. Als “ich” kam, waren einige schon da. (Andere noch nicht.) “Ich” blieb. “Ich” ging und kam später wieder. So begann „ich“ und ehe „ich“ es wusste, war es, als sei es genau, was sich wirklich ereignete, eine sonderbare Angelegenheit.Objekt 1 usw., Freund 2, ein ziemlich wuchtiger Tisch. Ein paar unpraktische Gegenstände. Gefalteter Karton in der Ecke, ungekämmtes Papier auf dem Sockel. Rot, gelb, blau. Pulverbeschichtet, Einbrennlackierung. Da lag etwas am Boden, eine eingekettete Hand. “Ich” sehe mir das alles lange an. Obwohl „ich“ gleich wusste. Überhaupt: “ich” war auf der Durchreise. Näherrücken und wieder Abstand nehmen, ein paar Mal das Selbe als etwas Anderes sagen. Wie schon gesagt. „Ich“ blieb noch eine Weile. “Ich” ging und kam später wieder. (Johannes Porsch mit Reinhard Priessnitz, Georges Perec, Virginia Woolf, Gertrude Stein, Monica Bonvicini)

MONICA BONVICINI, geboren 1965 in Venedig, lebt und arbeitet in Berlin. Studium an der Universität der Künste Berlin und am California Institute oft the Arts, Valencia. Seit 2003 Professorin für Performative Kunst & Bildhauerei an der Akademie der bildenden Künste Wien.
Ausgewählte Ausstellungen: 2013 Damage Control: Art and Destruction Since 1950, Hirschhorn Museum and Sculpture Garden, Washington; Galerie Johann König, Berlin; Artificial Amsterdam, De Appel Arts Center, Amsterdam; An der Isar, Städtische Galerie im Lenbachhaus, München; 2012 RUN, Olympische Spiele, London; Desire Desiese Devise, Deichtorhallen/Sammlung Falckenberg, Hamburg; La Triennale, Intense Proximity, Palais de Tokyo, Paris; 2011 A BLACK HOLE OF NEEDS, HOPES AND AMBITIONS, CAC Malaga; Venedig Biennale; Vor dem Gesetz, Museum Ludwig, Köln; Under Destruction I, Swiss Institute Contemporary Art New York; 2010 BOTH ENDS, Kunsthalle Fridericianum, Kassel; 2009 Light Me Black, The Art Institute of Chicago; Museion, Bozen; Lenbachhaus, München und Museum für Gegenwartskunst, Basel; 2008 New Orleans Biennial; The Museum as Medium, MARCO, Vigo; 2007 Bonniers Konsthall, Stockholm; 2006 Sao Paulo Biennial; 2005 Venedig Biennale; Berlin Biennale; 2004 Gwangju Biennale; 2003 Monica Bonvicini/Sam Durant: Break it/Fix it, Secession, Wien.


The exhibition is my territory., curated by Monica Bonvicini, represents a temporal, spatial and contentual overview of the ten years during which she has served as Professor of Performative Art – Sculpture at the Academy of Fine Arts Vienna.

Early on, in 2003, the exhibition Break it/Fix it was presented by Monica Bonvicini and Sam Durant at the Vienna Secession. One of their collaborative works will be on view alongside the works of the artists with whom Monica Bonvicini has cooperated over the years.is my territory.This is how space begins, with words only, signs traced on the blank page. On the sheet of paper is written: “when you open the door, it’s right there on the left next to the light switch.” Before, behind, right, left, above, below. Like all galleries, this one was also very bright. Generously proportioned. Glass front open to the street. A view to the outside through the chain of rooms. When “I” arrived, some were already there. (Others weren’t yet.) “I” stayed. “I” left and came back later. Thus “I” began, and before “I” knew it, it was as if it had been exactly what really happened, a strange matter.Object 1 etc., Friend 2, a rather massive table. A couple of impractical objects. Folded cardboard in the corner, uncombed paper on the pedestal. Red, yellow, blue. Powder coating, stove enameling. There was something on the floor, a chained hand. “I” have a good long look at all of it. Although “I” knew right away. All in all: “I” was just passing through. Get closer and step back again, say the same thing as something different a couple of times. As already said. “I” stayed a while. “I” left and came back later. (Johannes Porsch, with Reinhard Priessnitz, Georges Perec, Virginia Woolf, Gertrude Stein, Monica Bonvicini)

MONICA BONVICINI, born 1965 in Venice, lives and works in Berlin. Studies at the Berlin University of the Arts and the California Institute oft the Arts, Valencia. Since 2003 professor for Performative Art – Sculpture at the Academy of Fine Arts Vienna.
Selected exhibitons: 2013 Damage Control: Art and Destruction Since 1950, Hirschhorn Museum and Sculpture Garden, Washington; Galerie Johann König, Berlin; Artificial Amsterdam, De Appel Arts Center, Amsterdam; An der Isar, Städtische Galerie im Lenbachhaus, Munich; 2012 RUN, Olympic Games, London; Desire Desiese Devise, Deichtorhallen/Falckenberg Collection, Hamburg; La Triennale, Intense Proximity, Palais de Tokyo, Paris; 2011 A BLACK HOLE OF NEEDS, HOPES AND AMBITIONS, CAC Malaga; Venice Biennale; Vor dem Gesetz, Museum Ludwig, Cologne; Under Destruction I, Swiss Institute Contemporary Art New York; 2010 BOTH ENDS, Kunsthalle Fridericianum, Kassel; 2009 Light Me Black, The Art Institute of Chicago; Museion, Bozen; Lenbachhaus, Munich and Museum für Gegenwartskunst, Basel; 2008 New Orleans Biennial; The Museum as Medium, MARCO, Vigo; 2007 Bonniers Konsthall, Stockholm; 2006 Sao Paulo Biennial; 2005 Venice Biennale; Berlin Biennale; 2004 Gwangju Biennale; 2003 Monica Bonvicini/Sam Durant: Break it/Fix it, Secession, Vienna.

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