Constantin Luser
lässt seine Zeichnungen mit schwarzem Fineliner oder mit mehreren
farbigen Stiften gleichzeitig, unruhig, dicht und flirrend auf Papier
oder direkt auf der Wand und dem Boden entstehen. Hunderte Zeichnungen
auf Einzelblättern zu je 70 x 100 cm formen sich zu einer gigantischen
Wandzeichnung, die sich in den Raum hineinwölbt und ihn damit – als
umfassende Raumzeichnung – ganz einnimmt.
Der Künstler bezieht eine Flut von
Daten, Dingen, Vorfällen und Ereignissen aus Vergangenheit, Gegenwart
und Zukunft ein. So entsteht im Lauf von vielen Wochen eine verdichtete
Landschaft aus Linien, grafischen Mustern, Formeln, Figuren, Maschinen,
Wortkreationen, Satzfragmenten, Gelesenem/Erzähltem/Gehörtem/
Gesprochenem, musikalischen Assoziationen und erinnerten Traumsequenzen.
Der Besucher steht im Mittelpunkt dieser „Inneren Schau“ des Künstlers
und kann diese ecriture automatique lesend und schauend erfahren.
Eine Erweiterung von Lusers Panoptikum
auf akkustischer und skulpturaler Ebene ist das fahrbare, bronzefarben
gestrichene Karussell mit den aufgeschweissten Blasinstrumenten, dem
Rotationsquintett
2-Takt-Viertel, die dreidimensionale Umsetzung eines gezeichneten
phantastischen Vehikels, welches im Frühsommer als temporäres
Kunstprojekt in Zusammenarbeit mit Lukas Galehr und Matthias Makowsky im
2. Wiener Bezirk vor allem von Kindern frequentiert worden ist.
“Looking at a
drawing by Constantin Luser can affect subjective qualities of
perception. His diagrammatic style presents the viewer with an
intoxicating network of lines and shapes that make these drawings
difficult to view from a distance. In order to inspect them you must
advance and retreat at multiple points, engaging with every fragment,
that shifts with each movement of the eyes. (…)
Luser uses drawing as an instrument to rapidly signify some of the
visual material he has seen throughout his adult life, data collected to
be output in room size gallery installations.
He tries to make
sense of the visual material consumed each day recycling lines created
by things like network cables, window frames, aerials, light switches,
power buttons, telecommunication masts. Lines and shapes made from the
micro and macro technologies of modern life. Together they produce a map
of an imagined domain for the viewer that challenge our perception of
what is made visible and what is made invisible in society.
The
drawings pulsate with different content, and offer several possible
interpretations at the same time. Luser is interested in this perceptual
process – what and how we see things – he believes by focusing on these
simple lines a number of complex images can be revealed. (…)
Frequently included in these installations, alongside the drawings are
freestanding objects. (…) They consist of materials more easily
identifiable, wood, brass, metal, and plastic. (…) These three
dimensional devices help us to see a parallel world made up of thousands
of these objects as illustrated in the drawing. Their presence affects
our view of the room and of the drawing – if this object has spiraled
out of two dimensions into three, then the world on the wall must be
vast.“
Gavin Delahunty, Dublin and Oxford 2006