Once there was a little boy
and everything turned out alright.
THE END
Louise Lawler
Artists:
LUKE BUTLER, ANNELISE COSTE, CEAL FLOYER, DOUGLAS GORDON, AMY GRANAT, MATTHEW HIGGS, GABRIEL KURI, JÜRG LEHNI, LOUISE LAWLER, JÁN MANČUŠKA, KRIS MARTIN, OLIVIER MOSSET, MARLO PASCUAL, MAI-THU PERRET, ALEX RICH, VALENTIN RUHRY, GEDI SIBONY, WILLIAM STONE, LAWRENCE WEINER, ANDRO WEKUA, GUIDO VAN DER WERVE.
Künstler bedienen sich narrativer
Strukturen ohne dabei ganze Geschichten zu erzählen. Sie zielen auf das
Nichtdarstellbare ab, statuieren die Abwesenheit einer Handlung oder
exponieren das Fehlen einer Quintessenz. Beginnings, Middles, And Ends
versammelt Arbeiten, die solche Erzählfragmente beinhalten und das
Narrative auf seine einfachsten Elemente reduzieren. Ausgestellt sind
Bilderfolgen, abstrakte Formen, Filmsequenzen, einzelne Wörter oder
ausnahmsweise ganze Sätze, die bloß Andeutung sind und trotzdem auf ein
nichtvorhandenes Ganzes verweisen. So wie ein Torso abgeschnittene
Partien evoziert, deren gedankliche Fortsetzungen niemals geplant waren,
Teil einer fertigen Skulptur zu sein.
Mit dem Versprechen einer intakten Erzählung spielt Louise Lawler in ihrer Arbeit Once there was a little boy.
Es ist eine Geschichte in zwei Sätzen und mit einem richtigen Ende. Auf
lapidare Weise wird ein Leben zusammengefasst. Eine präzise Bedeutung
wird durch den fiktionalen Rahmen offen gelassen, das Nichtvorhandene
verleiht der Geschichte Raum. Dem Ende haftet ob dem Fehlen einer
offensichtlichen Handlung etwas Gravitätisches an. Aneinander gereihte
Wörter werden – weiter akzentuiert durch das Verwenden monochromer
Wandfarbe und dem plakativen Einsatz von Buchstaben – zur objektiven
Aussage.
Eine Konstante in Beginnings, Middles, And Ends
ist die Verwendung gebrochener Narration – als Folge von Objekten,
bloßer Buchstabe, Syntax im Raum, oder Verdinglichung von Ideen. Die
Ausstellung erstreckt sich über vier Galerienräume und baut
ausschließlich auf Fragmenten auf. Auf eine Reihenfolge wird bewusst
verzichtet.
Gianni Jetzer, 2009
Narration has long since been the
common denominator of art and writing. But artists do not always make a
point of telling the whole story. Art aims at the untellable, the
untold; it dwells in the absence of action, exposing such quintessence
as is lost in the transit from first word to last. Beginnings, Middles, And Ends
brings together works for which the narrative fragment is the primary
unit of measure. The exhibition presents image sequences, abstract
forms, film sequences, single words or – as an exception – sentences in
their entirety; a story is reduced to its simplest component parts,
without, however, referring to an overarching whole. Under the sign of
the fragment, the work of art comes to resemble certain classical
sculptures of the human torso, which, lacking organs of mobility and
sight, confront us with the paradox of a unity or wholeness premised
upon partiality and absence.
Louise Lawler’s work Once there was a little boy
plays on the promise of totality implied by traditional narration. A
two-sentence story with definite start- and endpoints, Once there was a
little boy summarizes a life in the most lapidary way possible. Lacking a
definite middle, Lawler’s fictional frame rejects the specificity of
traditional storytelling; the boy in question disappears as soon as he
is introduced. Indeed, the ending seems quite solemn, following from no
definite storyline, no dramatic chain of events. In the exhibition,
Lawler’s use of monochrome wall paint and her ostentatious application
of letters accentuate the story’s perplexing brevity.
The terrain charted in Beginnings, Middles, And Ends
is not to be reached by straightforward means. Here, narrative finds
itself fragmented, and fragments about each other in turn, objects,
sentences, and ideas in unruly order – a syntax of discontinuity and
false starts. The exhibition extends over four gallery rooms and is
based entirely on such fragments. Intentionally, there is no defined
sequence. The untold is, in this sense, a quantity as well as a quality:
for every path towards narrative, there is also a path in the reverse
direction, along which lies the image of what goes unsaid.
Gianni Jetzer, 2009