lia PERJOVSCHI | PERJOVSCHI dan

Die rumänische Künstlerin LIA PERJOVSCHI beschäftigt sich in ihren Arbeiten mit der Sammlung, Archivierung, Strukturierung, Distribution und Vermittlung von Wissen aus Gesellschaft, Politik und Kunst. Dabei dient ihr eigener biographischer Hintergrund (ihr Leben unter der Diktatur von Ceauşescu) als Grundlage ihres spezifischen künstlerischen Ausdrucks, der immer auch eine politische Aussage beinhaltet.
 
LIA PERJOVSCHI hat sich auf diese besondere Arbeitsweise direkt nach der rumänischen Revolution 1989 spezialisiert, um bis zu dieser Zeit nicht verfügbare Inhalte und deren Zusammenhänge zu kommunizieren. Bereits 1987 hatte sie das „Contemporary Art Archive“ CAA gegründet: „CAA is a space for contemporary art, an information centre, a place for alternative art education, an interdisciplinary meeting point, an organic, flexible, ongoing process, a context in motion, a museum in files“. Seit 1991 präsentieren sie und ihr Partner DAN PERJOVSCHI in ihrem gemeinsamen Atelier das „Open Studio“: eine frei zugängliche Archivsammlung von Materialien zur internationalen zeitgenössischen Kunst und Kunsttheorie.
A. Nollert, 2006
 
DAN PERJOVSCHI ist ein Zeichner, ein markiger, witziger Kommentator sozialer und politischer Ereignisse und des zeitgenössischen Kunstsystems, dem er sehr kritisch gegenübersteht. Seine Zeichnungen sind ephemer und temporär: sie werden entweder für eine Zeitung gemacht und damit nur für den Tag oder auf die Wände von Ausstellungsräumen gezeichnet. Die Komplexität seiner Arbeit ist im politischen Engagement begründet. Er arbeitet seit dem Ende des kommunistischen Regimes für die oppositionelle Zeitschrift “22” und für „Contrapunct“ als politischer Illustrator und Artdirektor.
Die Gegenüberstellung der Arbeiten von LIA und DAN PERJOVSCHI erzeugt ein Spannungsfeld, das die Bedeutung der beiden Positionen deutlich zum Ausdruck bringt: die archivarische, historische und gleichzeitig statische aber auch dynamische Dokumentation als Suche und Unterstreichung einer Identität – der rumänischen, der osteuropäischen –, die durch das CAA entsteht. Und gleichzeitig das Vergängliche, Temporäre, Kurzfristige oder Flüchtige, Banale oder Alltägliche, das die grundsätzliche Bedeutungslosigkeit des Individuums in unserer Welt hervorhebt.
 
Bereits 1994 zeigte die Christine König Galerie Arbeiten von LIA PERJOVSCHI, die im gleichen Jahr auch „Fünf Fenster“ für die Kunsthalle am Karlsplatz gestaltete. Zahlreiche Ausstellungen beider Künstler: u.a. Tate Modern London, Centre Pompidou Paris, MoMa New York, Walker Art Center Minneapolis, Moderna Galerija Ljubljana, Moskau Biennale.

Wir freuen uns, erstmals DAN und LIA PERJOVSCHI gemeinsam und umfassend zeigen zu können. LIA präsentiert ihre „Maps of Impressions“ als Erweiterung und Vervollständigung eines seit 1999 initiierten Projektes; DAN erweitert mit malerischen und zeichnerischen Mitteln den Galerieraum auf die Straße hinaus, wodurch sich zusammen mit einer Dia-Show seiner Zeichnungen und einem Wien-Tagebuch sein persönlicher Atlas manifestiert.


The work of the Romanian artist LIA PERJOVSCHI focuses on the activities of collecting, archiving, structuring, distributing and mediating a variety of knowledge about society, politics and art. Her life under the Ceausescu dictatorship has greatly influenced her work and forms the basis of her special mode of artistic expression, which always includes some political relevance.

LIA PERJOVSCHI started to make this particular approach her speciality in the aftermath of the Romanian Revolution in 1989, in order to communicate information about various things which had been forbidden during the dictatorship, and to show how they were interconnected. In 1987 she founded the “Contemporary Art Archive”, CAA. “The CAA is a space for contemporary art, an information centre, a place for alternative art education, an interdisciplinary meeting point, an organic, flexible, ongoing process, a context in motion, a museum made of files.” In their mutual studio called “The Open Studio”, LIA and her partner DAN PERJOVSCHI present a freely accessible archive that constitutes a collection of international contemporary art and related theory.

DAN PERJOVSCHI is an excellent draughtsman, as well as a pithy and witty commentator on major and minor social and political events, and on the contemporary art system. His drawings are ephemeral and temporary: they are either drawn for newspapers, which means that they are seen just for one day, or else they are painted on the walls of exhibition premises, only to be whitewashed over once the show closes. The key to understanding the complexity of PERJOVSCHI’S work lies in his political engagement. Ever since the fall of the Communist regime, DAN PERJOVSCHI has worked as a political illustrator and art director for “Contrapunct” and the oppositional magazine “22”.

In contrasting the work of LIA and DAN PERJOVSCHI, an intense atmosphere is produced which clearly displays the significance of both positions: on the one hand, the archival, historical, yet equally static and dynamic work of documentation, viewed as a quest for the artists’ Eastern European, and more specifically Romanian, identity and as a way of underlining that identity – all of which is accomplished by the CAA; on the other hand, the transient, temporary, short-lived nature of everyday life, its fleetingness, banality and mundanity emphasising a fundamental meaninglessness of the individual in our society.

The Christine König Galerie showed works by LIA PERJOVSCHI in 1994, and in the same year LIA staged the exhibition “Fünf Fenster” for the Kunsthalle at Karlsplatz. The artists have had numerous exhibitions, including shows at Tate Modern London, Centre Pompidou Paris, MoMa New York, Walker Art Center Minneapolis, Moderna Galerija Ljubljana, as well as Moscow Biennale. We are very pleased to show a combined and comprehensive exhibition of DAN and LIA PERJOVSCHI’s work for the very first time. LIA is presenting “Maps of Impressions”, the extension and completion of a project that was originally initiated in 1999. In his application of drawing and painting techniques, DAN goes beyond the usual scope of the gallery and out onto the street, creating his own personal atlas by means of a slide-show of his drawings and a “Vienna Diary”.

Enquiry