RADENKO MILAK & ROMAN URANJEK | Facing Gaia

Die Erde bebt. Die Temperaturen steigen sprunghaft an. Wirbelstürme, Taifune und Zyklone brauen sich zusammen, fegen durch Städte und Häuser und lassen diese als Ruinen zurück. Die Wasserpegel steigen und fluten Ackerbauland, wenn nicht gar ganze Länder. Verdorrte Ur- und Kulturwälder fangen Feuer und werden zu Asche. Ewige Gletscher und das Polareis schmelzen und brechen, begleitet von ohrenbetäubendem Lärm. Wüsten dehnen sich unaufhaltsam aus. Feuchtgebiete vertrocknen. Tierarten sterben zu Tausenden aus. Was wir als Erderwärmung oder Klimawandel bezeichnen, fegt über die Erde wie ein Zeitalter der Hölle. Obwohl einige es leugnen, besteht kein Zweifel mehr: der Mensch ist die Ursache dieser Katastrophen.
 
In der Ausstellung FACING GAÏA, welche der UNIVERSITY OF DISASTER im bosnischen Pavillon der 57. Biennale von Venedig 2017 als eine Art Fallstudie folgt, zeigen Radenko Milak und Roman Uranjek neue Arbeiten. Der Titel der Ausstellung stammt vom jüngsten Buch Kampf um Gaia – Acht Vorträge über das neue Klimaregime (2017) des Philosophen und Wissenschaftssoziologen Bruno Latour:
„Er, der die Erde als Globus betrachtet, sieht sich immer selbst als Gott. Wenn die Sphäre das ist, was man passiv zu betrachten wünscht, wenn man der Geschichte müde ist, wie kann man es dann schaffen, die Verbindungen der Erde nachzuverfolgen, ohne eine Sphäre darzustellen?“
 
Die globale Erwärmung bringt durch ihr Ausmaß die Künstler dazu, paradoxerweise wieder in Geschichte zu investieren. Die Ausstellung erstreckt sich daher über drei Zeiten und drei Räume:
 
Dates for a Subjective Timeline of the Climate Change besteht aus ungefähr 30 Werken, darunter auch Gemeinschaftswerke, die Radenko Milaks unverwechselbare Schwarz-Weiß-Aquarelle Roman Uranjeks Kreuzmotivcollagen gegenüberstellen. Jede der Arbeiten bezieht sich auf bedeutende historische Ereignisse, welche die Beziehung zwischen den Humanwissenschaften und dem Klima widerspiegeln. Diese sind einer Installation gegenübergestellt, die von den Covern des TIME-Magazins angeregt wurde und sich den Herausforderungen der globalen Erwärmung von den 1970er Jahren bis heute widmet.
 
Die Dreikanal-Projektion From the Far Side of the Moon mit Originalmusik von Gaël Rakotondrabe zeigt Landschaftsabschnitte, in denen die natürlichen Bewegungen von Wasser, Luft, Rauch, Pflanzen oder Lebewesen ineinander fließen. Andere Aufnahmen präsentieren Menschen und die mechanischen Rhythmen von Maschinen. Fragmente eines Interviews mit Robert Oppenheimer unterstützen die zugrundeliegende dramatische Komposition bis hin zum düsteren, poetischen Höhepunkt.
 
Orbis Terrarum sive Sphaere sive Deus sive Natura ist ein riesiges, installatives Polyptychon von Radenko Milak, das sich auf Bruno Latours Vortrag Das Anthropozän und die Zerstörung des Globus bezieht, der von Peter Sloterdijks Sphärologie inspiriert war. Radenko Milaks Polyptychon kann trotz der Verwendung mehrerer Quellen als ein einzelnes Bild, als einzelne Landschaft gelesen werden. Durch die perspektivische Umkehrung der Weltkarte – Süden oben, Norden unten – und durch Vermischen der Ekliptik, der Horizontlinien, der Atmosphären sowie der Stadtlandschaften lässt er ein Gefühl von Fremdartigkeit entstehen.
(zit. n. Christopher Yggdre, Paris 2018)



The world is trembling. Temperatures are soaring. Hurricanes, typhoons and cyclones surge and sweep through cities and homes reducing them to ruins. Water levels are rising, flooding arable lands if not entire countries. Parched primary and secondary forests blaze and are reduced to ash. Eternal glaciers and the polar ice pack are melting in a deafening sound. Deserts are expanding inexorably. Humid areas are drying out. Animal species are becoming extinct by the thousands. What we call global warming or climate change or disruption is imposing itself like a long hellish season on earth. Despite the denial of some, there is no longer any doubt: human activity is indeed the cause of these phenomena.
 
In FACING GAÏA, which follows the UNIVERSITY OF DISASTER exhibition at the Bosnian Pavilion of the 57th Venice Biennale in 2017 as a sort of case study, Radenko Milak and Roman Uranjek are presenting new works. The title of the exhibition was borrowed from the recent book Facing Gaia. Eight Lectures on the New Climatic Regime (2017) by philosopher and science sociologist Bruno Latour:
“He who looks at the Earth as a Globe always sees himself as a God. If the Sphere is what one wishes to contemplate passively when one is tired of history, how can one manage to trace the connections of the Earth without depicting a sphere?”
 
Global warming, by its magnitude, paradoxically invites the artists to reinvest history. The exhibition unfolds in three times and spaces:
 
Dates for a Subjective Timeline of the Climate Change consists of about thirty works, including composite works, that confront Radenko Milak’s unique black and white watercolors with Roman Uranjek’s cross motif collages. Each of the works refers to important historical events that reflect the relationship between the humanities and climate. It is positioned facing an installation inspired by TIME Magazine covers, dedicated to the stakes of global warming from the 1970s to the present day.
 
The three-channel-projection From the Far Side of the Moon, with original music by Gaël Rakotondrabe, shows sections of landscapes in which the natural movements of water, air, smoke, plants or living creatures flow one after another. Other shots depict human beings and the mechanical rhythms of man-made machines. Fragments of an interview with Robert Oppenheimer support the underlying dramatic composition up to its somber and poetic climax.
 
Orbis Terrarum sive Sphaere sive Deus sive Natura is a huge installation polyptich by Radenko Milak, referring to Bruno Latour’s lecture The Anthropocene and the Destruction of the Globe, inspired by Peter Sloterdijk’s Spherology. Radenko Milak’s polyptych can be read as a single image, a single landscape, despite his use of multiple sources. By reversing the perspective of the map of the world – the South on top, the North at the bottom – and by melding the ecliptic, the horizon lines, the atmospheres, the urban landscapes, he creates a feeling of strangeness.
(quot. Christopher Yggdre, Paris 2018)
 

Opening: Thursday, April 26, 2018, 6 – 9 pm
Performance: Gaël Rakotondrabe Sonate du désastre climatique,
6:30 pm (very special thanks to G.I.Stingl Klaviersalon, Vienna)


The exhibition FACING GAÏA is accompanied by a supporting program from the series CONVERSATIONS:

Saturday, April 28, 2018, 1 pmCONVERSATION GLOBAL WARMINGClimatologist Helga Kromp-Kolb in conversation with Radenko Milak, Roman Uranjek and Christopher Yggdre
Saturday, May 5, 2018, 1 pm
CONVERSATION (UN)BUILT URBAN FUTUREArchitect Daniel Podmirseg (Head & Founder vertical farm institute) in conversation with Artist Valentin Ruhry

Saturday, May 26, 2018, 1 pmCONVERSATION SOCIAL ENTREPRENEURSHIP
Fogo Island Arts Advisor Nicolaus Schafhausen (Director Kunsthalle Vienna) in conversation with magdas Hotel Project Manager Clemens Foschi (Cooperations and civil society, Caritas Vienna)
Saturday, June 9, 2018, 1 pm
CONVERSATION CLIMATE CHANGE: SCIENTISTS AND ARTISTS ENVISION THE FUTURE
Robert Lempert (Director RAND Pardee Center for Longer-Range Global Policy, lead author for the IPCC) in conversation with Wei Liu & Alison Heslin (both IIASA Risk Program) and Christopher Yggdre

Enquiry