Third Room: UTA WEBER | hierhin und dorthin

Uta Webers neue farbige Arbeiten auf Papier zeigen den Akt des Reisens an sich. Man könnte meinen, dass schnelle Skizzen dafür besser geeignet wären. Aber: die flächige und exakte Art des Zeichnens mit Ölkreide auf Karton steht nicht im Widerspruch zum Festhalten flüchtiger Momente, vorbeiziehender Landschaften, Flugzeugspuren am Himmel, seltsam leerer Warteräume. Die Papierarbeiten erscheinen wie Filmstills, aber auch wie Siebdrucke der frühen Popart und evozieren eine Ruhe und Gelassenheit des Reisens, die es sicher so nicht gibt. Es scheint, als „befände sich der Reisende in einer Art Auszeit, in einer Passivität, die ihn von jeglicher Verbindlichkeit und Verantwortung für eine bestimmte Zeit erlöst.“
Silke Immenga, Köln

Uta Weber’s new colourful works on paper present the act of travelling as such. One might be of the opinion that quickly drawn sketches would be better suited to this purpose. Yet the flat, two-dimensional and exact nature of the drawing, executed using oil crayons on card, does not contradict the act of recording transient moments, passing landscapes, the traces of planes in the sky or strangely empty waiting rooms. These works on paper are reminiscent of a film still, yet also of the silkscreen prints of early Pop art, evoking a quietness and composure of travelling which certainly does not exist in quite that way. It seems as if “the traveller found herself in a kind of time out, in a state of passiveness, which releases her for a certain time from any kind of connection and responsibility.”
Silke Immenga, Cologne

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