Beginnings, Middles, And Ends, curated by_GIANNI JETZER

Once there was a little boy
and everything turned out alright.
THE END


Louise Lawler


Artists:
LUKE BUTLER, ANNELISE COSTE, CEAL FLOYER, DOUGLAS GORDON, AMY GRANAT, MATTHEW HIGGS, GABRIEL KURI, JÜRG LEHNI, LOUISE LAWLER, JÁN MANČUŠKA, KRIS MARTIN, OLIVIER MOSSET, MARLO PASCUAL, MAI-THU PERRET, ALEX RICH, VALENTIN RUHRY, GEDI SIBONY, WILLIAM STONE, LAWRENCE WEINER, ANDRO WEKUA, GUIDO VAN DER WERVE.

Künstler bedienen sich narrativer Strukturen ohne dabei ganze Geschichten zu erzählen. Sie zielen auf das Nichtdarstellbare ab, statuieren die Abwesenheit einer Handlung oder exponieren das Fehlen einer Quintessenz. Beginnings, Middles, And Ends versammelt Arbeiten, die solche Erzählfragmente beinhalten und das Narrative auf seine einfachsten Elemente reduzieren. Ausgestellt sind Bilderfolgen, abstrakte Formen, Filmsequenzen, einzelne Wörter oder ausnahmsweise ganze Sätze, die bloß Andeutung sind und trotzdem auf ein nichtvorhandenes Ganzes verweisen. So wie ein Torso abgeschnittene Partien evoziert, deren gedankliche Fortsetzungen niemals geplant waren, Teil einer fertigen Skulptur zu sein.
 
Mit dem Versprechen einer intakten Erzählung spielt Louise Lawler in ihrer Arbeit Once there was a little boy. Es ist eine Geschichte in zwei Sätzen und mit einem richtigen Ende. Auf lapidare Weise wird ein Leben zusammengefasst. Eine präzise Bedeutung wird durch den fiktionalen Rahmen offen gelassen, das Nichtvorhandene verleiht der Geschichte Raum. Dem Ende haftet ob dem Fehlen einer offensichtlichen Handlung etwas Gravitätisches an. Aneinander gereihte Wörter werden – weiter akzentuiert durch das Verwenden monochromer Wandfarbe und dem plakativen Einsatz von Buchstaben – zur objektiven Aussage.

Eine Konstante in Beginnings, Middles, And Ends ist die Verwendung gebrochener Narration – als Folge von Objekten, bloßer Buchstabe, Syntax im Raum, oder Verdinglichung von Ideen. Die Ausstellung erstreckt sich über vier Galerienräume und baut ausschließlich auf Fragmenten auf. Auf eine Reihenfolge wird bewusst verzichtet.
Gianni Jetzer, 2009


Narration has long since been the common denominator of art and writing. But artists do not always make a point of telling the whole story. Art aims at the untellable, the untold; it dwells in the absence of action, exposing such quintessence as is lost in the transit from first word to last. Beginnings, Middles, And Ends brings together works for which the narrative fragment is the primary unit of measure. The exhibition presents image sequences, abstract forms, film sequences, single words or – as an exception – sentences in their entirety; a story is reduced to its simplest component parts, without, however, referring to an overarching whole. Under the sign of the fragment, the work of art comes to resemble certain classical sculptures of the human torso, which, lacking organs of mobility and sight, confront us with the paradox of a unity or wholeness premised upon partiality and absence.

Louise Lawler’s work Once there was a little boy plays on the promise of totality implied by traditional narration. A two-sentence story with definite start- and endpoints, Once there was a little boy summarizes a life in the most lapidary way possible. Lacking a definite middle, Lawler’s fictional frame rejects the specificity of traditional storytelling; the boy in question disappears as soon as he is introduced. Indeed, the ending seems quite solemn, following from no definite storyline, no dramatic chain of events. In the exhibition, Lawler’s use of monochrome wall paint and her ostentatious application of letters accentuate the story’s perplexing brevity.

The terrain charted in Beginnings, Middles, And Ends is not to be reached by straightforward means. Here, narrative finds itself fragmented, and fragments about each other in turn, objects, sentences, and ideas in unruly order – a syntax of discontinuity and false starts. The exhibition extends over four gallery rooms and is based entirely on such fragments. Intentionally, there is no defined sequence. The untold is, in this sense, a quantity as well as a quality: for every path towards narrative, there is also a path in the reverse direction, along which lies the image of what goes unsaid.

Gianni Jetzer, 2009

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